4 Kesalahan Apabila Terseliuh




Melalui pemerhatian dan kebanyakkan kes yang di terima, lebih 1 per 5 daripada 10 pesakit yang mengalami masalah sendi terseliuh melakukan kesilapan. Ia sama ada daripada individu itu sendiri atau kenalan (keluarga/rakan) yang melakukannya. Ini menunjukkan bahawa masih ramai masyarakat yang tidak peka tentang perawatan awal sekiranya berlaku Sprained atau terseliuh pada mana-mana anggota sendi. Berikut dapat diringkaskan antara 4 kesalahan apabila terseliuh yang dilakukan kebanyakan orang.
 
Kesalahan #1- Banyak Bergerak
 
Bagi kesalahan ini, ia banyak dilakukan golongan muda yang mana aktif dalam kehidupan mereka. Seringkali mereka tidak mengendahkan keadaan bahagian anggota yang terseliuh dan melakukan aktiviti hariannya samaada terus dengan bersukan atan berjalan-jalan. Pergerakan yang banyak pada bahagian yang tercedera ini bukan sahaja menambah kesan kebengkakan tetapi melambatkan proses penyembuhan dalaman.

p/s : Reduce the movement / Kurangkan dan limitkan pergerakkan pada bahagian yang terseliuh supaya ia dapat membantu mempercepatkan proses penyembuhan tisu dalaman.
 
Kesalahan #2 - Tuam Air Suam
 
Purata pesakit yang melakukan perkara ini adalah terdiri daripada golongan berusia atau orang lama. Malah tidak telepas golongan dewasa yang berpendidikan tinggi juga. Mereka beranggapan bahawa menuam bahagian terseliuh dengan air suam boleh menghilangkan kesakitan kerana sudah terbiasa dengan kata-kata orang-orang dahulu.
 
Sebenarnya, ia bukan sahaja akan menambahkan kesakitan malah menambahkan kesan bengkak pada kawasan terseliuh. Ini kerana, haba panas yang di tuam akan merangsang pengembangan salur darah serta pangaliran darah dan sekaligus kemerahan dan bengkak bertambah.
 
p/s : Elakkan menuam menggunakan air suam / panas, sebalikknya menggunakan air sejuk atau Ice dan ini secara langsung dapat mengurangkan kesakitan dan kebengkakan pada bahagian yang terseliuh.
 
Kesalahan #3 – Mengurut
 
Masyarakat melayu khususnya gemar dengan rawatan kampung dan kebanyakannya menggunakan teknik mengurut selain penggunaan herba. Tidak salah untuk mengambil rawatan kampung dan mengurut, tetapi menjadi kesalahan apabila mengurut pada bahagian yang bengkak sprained tersebut kerana ini akan menggalakkan pengumpulan darah serta cecair dan menyebabkan bengkak bertambah teruk selain mengganggu proses penyembuhan dan penyambungan tisu / ligamen.
 

p/sGunakan teknik Compress iaitu membalut bahagian terseliuh menggunakan kain atau bandage dan ia sedikit sebanyak boleh mengurangkan pergerakan

Tidak menjadi masalah jika mengurut pada bahagian tepi atau hujung anggota apabila terseliuh tetapi tidak pada bahagian yang bengkak.
 
Kesalahan #4 - Merendahkan
 
Maksud merendahkan di sini adalah merendahkan anggota terseliuh daripada paras jantung dan ramai yang mengambil ringan perkara ini. Seringkali mereka yang terseliuh merendahkan bahagian anggota tersebut bawah paras jantung tidak kira sama ada berlaku pada bahagian tangan atau pergelangan kaki.

Sedar atau tidak, sebenarnya perkara ini mempengaruhi tempoh proses penyembuhan. Ini kerana, apabila bahagian terseliuh direndahkan, akan berlakunya pengumpulan cecair dan darah serta menambahkan kebengkakkan pada bahagian tersebut.

 
p/s : Elevate atau meninggikan bahagian terseliuh dapat mengurangkan kebengkakan selain membantu memendekkan tempoh proses penyembuhan.

Jadi, pastikan 4 kesalahan ini sebagai panduan dan pengajaran supaya anda tidak tersilap langkah apabila terseliuh. 

No comments: